Čtvrtek, 2 prosince, 2021
aktuálně

I znevýhodněné děti potřebují pomoc. Víte jak se zapojit?

Dítě ze sociálně slabšího prostředí či krizového centra a cizí dospělý člověk s dobrým srdcem.

Role dobrovolníka je speciální iv tom, že dítě nevychovává.
I mezi těmito dvěma skupinami se může vytvořit pouto silného přátelství. Tento vztah pomáhá na jedné straně dětem s různými i ekonomickými či rodinnými problémy lépe zvládat učení a na druhé straně dává jejich dospělým partnerům pořádnou dávku empatie a pokory. Na doučování těchto dětí není nikdy pozdě a zapojit se může v podstatě skoro každý. Dobrovolnický program s názvem Jsem zde pro tebe je ušit přesně pro tento účel. Více o něm v rozhovoru pro Pravdu prozrazuje Michaela Bagalová z Bratislavského dobrovolnického centra.

Co je podstatou tohoto dobrovolnického programu?

Dobrovolnický program Jsem tu pro tebe spočívá ve zprostředkování individuálního doučování dětem v krizových centrech, centrech pro děti a rodiny a nízkoprahové sociální službě (NSS) se zaměřením na děti ze sociálně slabšího prostředí. Každý dobrovolník doučuje jedno dítě, jedná se tedy o unikátní dvojice na bázi dlouhodobého kamarádského vztahu. Setkání se konají v prostorách jednotlivých zařízení pod dohledem koordinátorek, v případě zhoršení pandemické situace online.

Program se zaměřuje na sociálně znevýhodněné děti. Můžeme-li být konkrétnější, jaké problémy většinou těžší tyto děti?

Program je zaměřen na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, žijící v krizových centrech, centrech pro děti a rodiny nebo navštěvující nízkoprahovou sociální službu na pomoc s odstraňováním bariér na straně dítěte, jakými jsou například nevyhovující zázemí k domácí přípravě, absence podnětů k osobnímu rozvoji, nízké vzdělání rodičů a někdy i jejich nedostatečná schopnost pomoci dětem s přípravou do školy.

Jak se uskutečňuje tento program a jak na něj reagují sociálně znevýhodněné děti?

Dobrovolníci se věnují dětem jednou týdně, přicházejí za nimi do krizových center a NSS, nebo v době zhoršující se pandemické situace komunikují online. Děti, reagují na dobrovolníky i na program pozitivně. Přes program získávají příležitost nahlédnout do světa jiné sociální vrstvy, získat pozitivní vzor a motivaci. Dobrovolníci přicházejí jako přátelé, kteří jim pomohou s úkoly a učivem. Mezi dítětem a dobrovolníkem se vytváří vztah, který je pro dítě velmi prospěšný, neboť zažívá pocit akceptace. Takový vztah vytváří příznivé prostředí pro doučování.

Během této práce jste jistě prožili spoustu pěkných a dojemných situací. Které ve vás zachovaly hlubokou stopu?

Hlubokou stopu zanechává v nás to, že se nejedná jen o samotné doučování, ale o sociální aspekt. Pro děti je dobrovolník často jediná osoba, která se věnuje jen přímo jemu v danou hodinu. V rodině ne vždy zažívá tuto pozornost z různých důvodů. Často si děti uvědomí díky dobrovolníkům, že pokud se trošku snaží ve škole tak umí zažít úspěch a mohou snít. Děti mohou být zároveň během doučování přesně takové, jako jsou, přirozené a neřešit starosti.

Další články autora

Komentáře

Reklama

SEO článek

Nejnovější články