Čtvrtek, 2 prosince, 2021
aktuálně

Samota, frustrace, nedůvěra – dětem musí pomoci dospělí.

Mladí v době pandemie potřebují dospělé, kteří pro ně budou konzistentními partnery, na které se mohou obrátit a kteří je budou touto dobou doprovázet.

„Mladí lidé a děti vnímali, že přestali být naplňovány jejich základní potřeby komunikace, socializace, seberealizace či pohybu a možností sportovat. Negativně vnímali i to, že se nemohli učit standardně ve škole, chyběl jim osobní kontakt nejen se spolužáky, ale i učiteli,“ upozornila Aneta Chlebničanová, která je projektovou manažerkou Nadace pro děti Slovenska a zároveň působí jako ředitelka soukromé školy.

Podle ní je jedním z mnoha důsledků pandemie je zhoršení duševního zdraví dětí. „Žáci a studenti měli pocit, že někteří učitelé podcenili svou přípravu na online vyučování, zda jim dokonce nedůvěřovali během testů. Tyto faktory i množství projektů v izolaci bez možnosti konzultace s pedagogy považovaly za velmi stresující. Navíc se stále více potýkaly se samotou, depresí či frustrací. Ke zhoršenému psychickému stavu a poklesu sebevědomí přispěly i různé fyziologické změny, například zvýšení hmotnosti či zhoršení kondice,“ přiblížila Chlebničanová.

Co dělat, když teenagery čelí shamingu?

Podívejte se na náš pořad Jedná se o nás s psychology z Ipcko.sk

Závažným přitom zůstává, že se s problémy často nemají na koho obrátit. Poukazuje na to i nedávný průzkum. Vyplývá z něj, že pandemie prohloubila propast mezi dětmi a dospělými, kteří situaci a potřeby dětí vnímají odlišně a málo o tom společně komunikují. \“Děti a mladí lidé chtějí ve škole cítit přijetí – aby byli pro ně dospělí iv tomto vypjatém období konzistentními partnery,\“ uvedl správce nadace Ondřej Gallo s tím, že cílem průzkumu bylo zjistit, kde je v praxi třeba nasměrovat pomoc.

Podle Chlebničanové je nejdůležitější být mladým oporou a věnovat jim čas. Podle jejích slov potřebují diskutovat o aktuálních tématech, získat pocit, že problémy mají řešení a učit se je hledat. Partnera pro rozhovor přitom mohou děti najít nejen v rodině, ale například iv učitelích, trenérech, psychologech či asistentech.

Problémy s obezitou a nadváhou se během pandemie prohloubily, čísla hovoří jasně
„Nejhorší je bezmocnost, že s tím nemám co dělat. Jenže mám s tím co dělat a to je důležité, aby se s nimi ta situace rozebrala a zpracovala,“ konstatovala projektová manažerka.

Poznamenala, že existují různé formy, jak mladým odkomunikovat například témata, která ve společnosti vyvolávají názorové konflikty. Důležité je i podporovat je, aby diskutovali mezi sebou. „Dokáží si to vysvětlit, odargumentovat úplně jiným jazykem, než jim to dokáže odargumentovat odborník,“ vysvětlila.

Další články autora

Komentáře

Reklama

SEO článek

Nejnovější články